Deventer Boekenmarkt 2011

Het jaarlijkse boeken evenement in Deventer. Gelukkig waren we dit jaar niet op vakantie tijdens deze markt. Het weer was redelijk hier en daar een kleine spat water maar dat kon eigenlijk de pret niet drukken. De kramen waren mooi opgesteld en opvallend vond ik (en ik hoorde dat ook van anderen) de ruime opstelling op de Brink. Hier stonden op grote gedeeltes geen kramen en gaven dus ruimte om van rij te wisselen of gewoon even royaal te wandelen. Ook veel plekken voor koffie, een broodje en toiletten waren goed geplaatst. Je merkt dat er veel ervaring is bij de organisatie.

Om 8:30 al aanwezig en de meeste kramen zijn gewoon open en doen ook gewoon handel. De sfeer is goed en iedereen heeft zin om een leuk boek te scoren. Om deze tijd is er ook nog echt goed ruimte om te bewegen langs alle boeken. Goed te kijken,stukje te lezen etc. etc. Om 9:00 de eerste 3 boeken gekocht en er zullen er nog vele volgen vandaag.

Ook interessant zijn de kramen met nieuwe boeken waar iets mee mis is. In ieder geval niet de prijs want die is meestal rond de helft van de winkelprijs. Ik krijg dan ook gelijk zin om wat extra te kopen en dat heb ik dan ook gedaan (gelukkig kan je er tegenwoordig ook met pin betalen).

Wel vraag ik me dan op dat moment weer af waarom we die centrale boekenprijs hebben. Ik heb iedere keer dat ik een boek koop het gevoel dat ik teveel betaal. Helemaal als ik naar het interieur van de doorsnee boekenzaak kijk. Hier wordt duidelijk teveel geld verdient. Ik snap de achterliggende gedacht wel (oa. ook minder eenvoudige boeken betaalbaar kunnen houden) maar in mijn ogen is de vaste boekenprijs echt geen goede zaak en ook achterhaald. Het drukt bij mij het plezier om een nieuw boek te kopen..Dat vandaag de prijs wat lager ligt bevorderd bij mij in ieder geval het aantal boeken wat ik aanschaf.

Om 12:30 wordt het aanmerkelijk drukker bij de kramen. De bussen droppen iedere keer weer een lading mensen op de markt en rijden af en aan. Door de toename van mensen wordt het ook steeds lastiger om echt goed te kijken of er nog wat voor me bij ligt. Dat ik ondertussen 2 rugzakken vol heb zitten (een op de rug en een op de buik) bevorderd natuurlijk ook mijn wendbaarheid niet. Mijn bezoek naar de boekenmarkt zit er weer op. Op de fiets naar huis en daar lijkt het dan weer Sinterklaas. De rugzakken uitpakken en kijken wat er nu precies is gekocht. Ik ben uiterst tevreden met mijn nieuwe prutboeken (SF, crime) maar ook helemaal blij met de goedkope nieuwe boeken (De reis van de Beagle van Darwin van National Geographic en ook een nieuwe Dawkins (de professor uit de UK) met de titel het grootste spektakel ter wereld . Het bezoek is weer een goot succes geweest.

Aan het einde van de dag heerlijk in de zon bij de Mac deze blog schrijven (bij een koffie) waar nog diverse mensen even een snelle hap doen voordat ze weer naar huis terug gaan.

Het evenement zit er weer op. Nu lekker genieten van de oogst van vandaag.

Over frank stavenuiter

Ik ben breed geïnteresseerd in allerlei zaken en ben me dan ook continue aan het verbazen en kijk vol bewondering rond. Een paar van die zaken zal ik op deze site bespreken.
Dit bericht werd geplaatst in boek review, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie