koeienoversteekplaats

Koeienoversteekplaats

Deze week is er een belangrijke nieuwe toeristische attractie in Voorst geopend. De nieuwe koeienoversteekplaats. Ook een mooi nieuw woord voor de dikke VanDale.

Ik kon het niet nalaten om zelf ook even te kijken. Het idee is simpel. Je hebt 2 weilanden die gescheiden zijn door een weg. Blijkbaar is er niet voldoende gras op 1 weiland voor de hoeveelheid koeien die er lopen. Op 1 plek is er een melkrobot en de koeien gaan daar zelf naar toe.

Op het eerste gezicht een wat vreemde constructie. Het is natuurlijk geen doen om de koeien steeds te helpen met oversteken. 2 melkrobots lijkt me ook redelijk kostbaar. Dus voor de ondernemer (de boer dus) is dit een redelijk goedkope oplossing (ik ga er natuurlijk wel even vanuit dat de boer dit zelf gefinancierd heeft en geen gemeenschapsgeld is gespendeerd). Het is blijkbaar de eerste in Nederland en daarom zo interessant (volgens de wethouder). Het is ook zo dat een koe niet zonder begeleiding een weg mag oversteken, en er daarom allerlei lokale verkeersmaatregelen nodig zijn om dit toe te staan. Voor koeien mag dit misschien nieuw zijn maar ik ken diverse plekken in Nederland (bv in Friesland in de buurt van Makkum) waar schapen loslopen op de dijk waar ook gewoon het normale verkeer rijdt.

Waarom er gekozen is voor een oversteekplaats ipv een losloopgebied is mij niet geheel duidelijk. Er is natuurlijk een verschil tussen een schaap en een koe en misschien wel belangrijker de verschillen in uitwerpselen indien die op de weg liggen. Mogelijk dat de vlaaien op de weg de echte reden is…… Het lijkt me zeker voor een motorrijder niet echt prettig om daardoorheen te rijden.

Wat het ook is. Het ziet er geinig uit en lijkt me een nuttige oplossing.

Over frank stavenuiter

Ik ben breed geïnteresseerd in allerlei zaken en ben me dan ook continue aan het verbazen en kijk vol bewondering rond. Een paar van die zaken zal ik op deze site bespreken.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur, technologie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie