Boek review: Super Freakonomics

Titel: Super Freakonomic

Pagina´s: 288 (240 + notes)

Review datum: 19/09/2011

 Het boek is een vervolg op Freakonomics dat eerder is verschenen. Het schrijversduo bestaat uit een hoogleraar economie en een voormalig redacteur van de NY times magazine.

De reden dat ik het boek gekocht heb is omdat ik regelmatig een podcast van beide heren luister tijdens het autorijden.website met link naar podcasts.

Er zit een hoop onzin in die uitzendingen maar ook een hoop lol en veel vreemde feiten. Ik was erg benieuwd naar meer van dit soort feiten en deze komen ruimschoots aan bod in het boek. Het boek leest fantastisch maar heeft eigenlijk geen begin en einde. In het midden heb ik me vaak afgevraagd wat de toegevoegde waarde is en hoe ze op een bepaalde denkpatroon zijn gekomen. Vaak krijg je ook het idee dat het echt ver gezocht is.

 De titels van de hoofdstukken zoals “wat hebben Al Gore en de Pinatubo gemeen” vind ik vaak ver gezocht en zetten me niet echt aan om te starten.

Het boek zit vol leuke en vaak onzinnig feiten (zoals het feit dat veel zelfmoordenaars geen levensverzekering hebben waardoor ze statistiek opvallen). Sommige feiten zal je kunnen onthouden en andere feiten zijn met een paar weken weer vergeten. Hierdoor wordt het boek gewoon weer interessant om te herlezen.

Ik vond het een erg leuk boek en zeker de Eur 12,50 waard (ja hé het blijft een boek dat geschreven is door economen, dus op de prijs dient gelet te worden).

Over frank stavenuiter

Ik ben breed geïnteresseerd in allerlei zaken en ben me dan ook continue aan het verbazen en kijk vol bewondering rond. Een paar van die zaken zal ik op deze site bespreken.
Dit bericht werd geplaatst in boek review en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie