Gedwongen Fietser

Gedwongen fietser:

Door een blessure kan ik niet mijn normale sporten (Aikido,hardlopen) uitvoeren en ben ik “gedwongen” om aan fietsen te gaan doen.

Normaliter heb ik min of meer een hekel aan fietsen en daarom fietste ik tot voor kort slechts 2 keer per jaar. Deze gelegenheden zijn De Deventer boekenmarkt en het Dickens festijn. Beide evenementen zijn zo druk bezocht dat het bijna onmogelijk is om snel de stad in te komen met de auto. Er schijnt hier wel ergens een bus te rijden maar of ik daar nu een ov chipkaart voor moet aanschaffen of ik gewoon cash kan betalen weet ik niet en ik heb geen zin om dat uit te zoeken. Vandaar deze 2 fietstochten per jaar.

Nu ik ga trainen toch maar een helm aangeschaft. Het zal wel hard gaan 😉 en ik ben niet erg geoefend (tenminste na mijn studie weinig ervaring opgedaan) en je weet maar nooit met een mountainbike.

Nu ik een aantal keer getraind heb met de fiets, valt me een aantal zaken op die ik hier wil beschrijven:

  1. Het is volkomen normaal om te bellen zodat je er langs kan op het fietspad. Dit is opvallend voor een autorijder omdat je dit absoluut niet hoeft te proberen op de snelweg oid. Waarschijnlijk trapt de voorganger op zijn rem of erger (waarschijnlijk in het beste geval wordt er geheel niet gereageerd).
  2. Voor een nieuwe fietser zijn de aansluitingen van fietspaden nogal onlogisch. Ik heb nu al diverse malen gehad dat ik opeens weer op de “normale” weg reed terwijl er ook (achteraf) een fietspad bleek te liggen die ik gewoon niet gezien had.
  3. Ik merk dat ik nog regelmatig in mijn binnenspiegel (en linkerbuitenspiegel) kijk of ik wordt ingehaald etc. Dit is echt een auto tik omdat ik geen spiegels op mijn fiets heb (of wil).
  4. Er blijkt een netwerk van fietsknooppunten over NL te liggen. Iets waar ik me ergens vaag van bewust was maar nooit heb geprobeerd. Interessant en lijkt me nogal kostbaar om aan te leggen.
  5. De fietslichten staan veel minder vaak op groen wanneer ik sta te wachten als fietser dan dat ik als automobilist moet wachten op overstekende fietsers. Wiskundig nogal lastig om te verklaren ,-)
  6. Parkeren is gratis….. Vreemd eigenlijk waarom moet een automobilist betalen en een fietser niet (bedrag hoeft niet gelijk te zijn omdat er een ander oppervlakte in gebruik wordt genomen).
  7. Er zijn minstens net zoveel gadgets voor fietsen als voor auto´s en ik ben al een het sparen voor een garmin navigatie met alles erop er eraan 😉

Ik wil natuurlijk weten wat ik gereden heb en een prima site om de afstand te meten is afstandmeten.nl . Ik heb er een aardige route gezet door een prachtig stukje Nederland…
Ik denk wel dat er ergens een rekenfout zit bij het berekenen van mijn gemiddelde snelheid. Dit moet hoger liggen dan rond de 24 km/h…… 😉 De website van de fietsersbond waar je een route kan plannen vind ik niet erg intuïtief. Ik kom er niet uit en gebruik liever eerder genoemde website. Wel mooi voor het overzicht met de knooppunten.

Al met al vind ik het fietsen een prima alternatief zolang ik niet kan sporten (euh ik bedoel mijn eigen sport kan uitoefenen). Op sommige momenten is het misschien zelfs wel heel erg leuk …dit zal ik natuurlijk altijd moeten ontkennen als echte hardloper ,-)

Over frank stavenuiter

Ik ben breed geïnteresseerd in allerlei zaken en ben me dan ook continue aan het verbazen en kijk vol bewondering rond. Een paar van die zaken zal ik op deze site bespreken.
Dit bericht werd geplaatst in gedachten, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie