Boek bespreking: De zahir

Paulo Coelho
De Zahir
Pag: 301
Hardcover, Ik vorm

Het boek gaat over een bekende, “succesvolle” schrijver en neemt je mee in zijn belevingswereld. Het boek is geschreven in de ik-vorm vanuit het gezichtspunt van die bekende schrijver.

Vanaf de eerste pagina zit je in het boek of liever gezegd in het “verhaal”. De vrouw van de schrijver is verdwenen en het boek gaat over de zoektocht naar zijn vrouw, maar eigenlijk gaat het boek meer over de zoektocht naar hemzelf. De echte persoon dan wel te verstaan en niet de persoon die iedereen verwacht/verlangt/vereist dat hij is. Het “verhaal” is een belangrijk thema in het boek. Natuurlijk is de hoofdpersoon een schrijver en die maakt verhalen. Daarnaast is in de landen en culturen die worden aangedaan het verhaal een belangrijk middel om ervaringen door te geven. Ook komt heel vaak aan de orde dat we een soort verhaal leven. We doen wat het “verhaal” van ons verwacht. Een soort toneelspel ipv doen wat we echt zouden willen doen.

Het boek leest erg makkelijk en is continu een uitnodiging om verder te lezen. Het viel mij op hoe vaak je situaties herkent van je eigen leven. Ik denk bv aan de “onechte” interesse op recepties etc. Je ziet het wel op tv. Mensen die bijna letterlijk langs elkaar heen praten. Wel bij elkaar staan maar meer geïnteresseerd zijn wat er op een ander gedeelte van de receptie gebeurd. Dit is zomaar een voorbeeld. Het boek geeft een goed inzicht van de schrijver en tegelijkertijd delen van jezelf. Dit is Paulo Coelho´s kracht in eigenlijk al zijn boeken die ik heb gelezen.

Zeer zeker een aanrader om aan te schaffen, te lezen en iets mee te doen.

Over frank stavenuiter

Ik ben breed geïnteresseerd in allerlei zaken en ben me dan ook continue aan het verbazen en kijk vol bewondering rond. Een paar van die zaken zal ik op deze site bespreken.
Dit bericht werd geplaatst in boek review, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie